راهنمای پالایش و دسته بندی نظرات
معرفی:
هرچند بسیاری از مراحل تدوین استراتژی، شامل محاسبات و پردازش های کمّی است، اما فراموش نکنید که بُعد شهودی تدوین استراتژی، همواره مورد تاکید صاحب نظران این حوزه بوده است و بنابراین نباید هرگز این بعد که برگرفته از میزان ذوق و هنر، تجارب، احساسات، دانش و اعتماد به نفس مشارکت کنندگان است، فراموش شود. با احترام به این نظرات و اذعان به اهمیت این بُعد، بسترا شرایطی را فراهم کرده است که ضمن تسریع در فرآیند تدوین استراتژی و مشارکت نامحدود در آن، بُعد شهودی تدوین استراتژی از طریق فرآیندی منحصربفرد که با نام دسته بندی و پالایش در سایت شناخته می شود، انجام شود.
پالایش که مختص سایت بسترا است، به فرآیندی گفته می شود که طی آن، نظرات پراکنده، تکراری و گاهی بی ارتباط با چشم انداز و ....که در برخی پرسشنامه های متنی توسط مشارکت کنندگان ارائه شده اند، دسته بندی، مرتب و حتی حذف می شوند. تحلیل های بوم استراتژی (مرحله 1)، ذینفعان (مرحله 1)، فرصت ها، تهدید ها، قوت ها، ضعف ها و پیشنهادات که همگی مستلزم وارد کردن نظرات بصورت عبارات متنی هستند، نیاز به پالایش دارند.
در سایت امکاناتی در نظر گرفته شده است که بسادگی این کار انجام می شود. اما تصمیم گیری در خصوص دسته بندی آنها با شما است. توصیه می گردد که اینکار حتماً با کمک تیم خبره انجام شود.
زمان استفاده و کاربردها:
پس از تحلیل های بوم استراتژی (مرحله 1)، ذینفعان (مرحله 1)، فرصت ها، تهدید ها، قوت ها، ضعف ها و پیشنهادات
مشارکت کنندگان:
متولی یا متولیان تدوین استراتژی (ترجیحاً بصورت تیمی یا به کمک تیم خبره)
توضیحات:
دسته بندی و پالایش یعنی دسته بندی نظراتی که حاوی یک مضمون هستند. به عنوان مثال، مشارکت کنندگان ممکن است در پاسخ به سئوال "چه عاملی باعث انتخاب برند ما در مقایسه با رقبا می شود" پاسخ های مختلفی به فراخور سطح دانش خود بدهند از جمله قیمت، تعرفه، پول، مسائل مالی و .... که همه می توانند تحت یک مضمون به عنوان "تعرفه" دسته بندی شوند. بسترا امکاناتی را در نظر گرفته است که این فرایند بسادگی انجام شود. اما تصمیم گیری در خصوص دسته بندی و نامگذاری آنها با شما و ترجیحاً با کمک تیم خبره است. به هر حال اطمینان حاصل کنید که این فرآیند با دقت و حساسیت بالایی انجام شود.
فرآیند پالایش کاملا به نظرات شما (یا تیم خبره) بستگی دارد، بنابراین تمام هنر و تلاش خود را در این خصوص بکار بگیرید. برای انجام بهتر به این نکات توجه کنید:
- هر نظری که وارد شده است را با ارکان جهت ساز (چشم انداز، ماموریت، اهداف و ارزش ها) مقایسه کنید.
- هیچ نظری را از قلم نیاندازید و صداقت را به عنوان قاعده اصلی رعایت کنید و هرگز دچار سوگیری نشوید.
- نگران بی فایده بودن نظرات نباشید و فقط متن ها را دسته بندی کنید و با ادبیاتی مناسب و قابل فهم، عبارت نهایی را انتخاب کنید. تجربه مشاوران بسترا نشان داده است که نظرات بی فایده، در مراحل بعدی امکان بکارگیری ندارند و بصورت خودکار از فرآیند کار حذف می شوند.
- ممکن است در دفعات اول که از روش بسترا استفاده می کنید، شاهد نظرات عجیب و اشتباهاتی نیز باشید، اما به مرور زمان و بعد از چند بار طی کردن این فرآیند، وضعیت ایده آل خواهد شد.
شیوه نامه:
- پس از تحلیل های بوم استراتژی (مرحله 1)، ذینفعان (مرحله 1)، فرصت ها، تهدید ها، قوت ها، ضعف ها و پیشنهادات، به صفحه نتایج این تحلیل ها بروید.
- در این صفحه، دو قسمت وجود دارد:
- قسمت "انتخاب دسته بندی": که لیستی از نظرات تمام مشارکت کنندگان در آن مشاهده می شود و در فضای تعبیه شده در آن، دسته بندی مورد نظر شما باید مشخص شود.
- قسمت مدیریت دسته بندی: که نام و تعداد دسته بندی مورد نظر شما در این قسمت ثبت، اصلاح یا حذف می شود.
- با خواندن نظرات مشارکت کنندگان در قسمت انتخاب دسته بندی شروع کنید و یک نام کلی برای هر نظر انتخاب کنید.
- نام مورد نظر خود را به عنوان یک دسته جدید، در قسمت مدیریت دسته بندی ایجاد کنید.
- به قسمت انتخاب دسته بندی برگردید و در فضای مربوط به نظر خوانده شده، کلیک کنید تا نام دسته بندی های ایجاد شده مشخص شود. دسته مورد نظر خود را انتخاب کنید و در پایین صفحه، گزینه ثبت اطلاعات را بزنید.
- به همین صورت، به پالایش ادامه دهید و دسته بندی های جدیدی را ثبت کنید.
- شما می توانید برای یک نظر، دو یا چند دسته بندی انتخاب کنید.
- همچنین می توانید، یک نظر را در هیچ دسته بندی قرار ندهید. اما ترجیحاً این کار را نکنید. به جای آن یک دسته بندی به عنوان "سایر" و یا "غیرقابل قبول" داشته باشید که از نظر آماری گزارشات بهتری داشته باشید.
- دانلود فایل نظرات، به شما امکان محاسبه تعداد نظرات و دسته بندی ها را می دهد.