راهنمای اولویت بندی استراتژی ها
معرفی:
ACCEPT مخفف شش معیار در اولویت بندی است که شامل سهولت دستیابی Attainability، هزینه یا Cost، عوارض جانبی یا Complication، اثربخشی یا Effectiveness، مقبولیت یا Popularity و زمانبدی یا Timing است. در این قسمت به اولویت بندی استراتژی ها می پردازیم و تمرکز استراتژیک خود را پیدا خواهیم کرد.
ابزار:
ACCEPT
صفحه مربوطه در سایت:
صفحه " اولویت بندی "
سطح استفاده:
این قسمت هم برای سطح کسب و کار قابل استفاده است و هم وظیفه ای
زمان استفاده و کاربردها:
- پس از هر بار انجام مرحله ارائه پیشنهادات، در صورتیکه تعداد استراتژی های پیشنهادی پس از پالایش بیش از 4 مورد است
مشارکت کنندگان:
این مرحله می تواند به صلاحدید متولی تدوین استراتژی شرکت (مدیرعامل، مدیر استراتژی یا مشاور)، هم با مشارکت کلیه مشارکت کنندگان انجام شود و/یا به تنهایی با مشارکت صرفاً مدیران ارشد سازمان
توضیحات:
با توجه به تحلیل های متنوعی که تا کنون انجام شده است، ممکن است با ابتکارات و استراتژی های مختلفی در قسمت "ارائه پیشنهادات" و پس از پالایش مواجه شده باشیم. استراتژی گاهی گفتن "نه" به برخی راهکارهاست تا آنهایی که در اولویت هستند، امکان اجرا پیدا کنند. سازمان ها معمولاً با محدودیت های مختلفی مواجه هستند. محدودیت های مالی، زمانی، انواع منابع و ..... به همین دلیل باید تمرکز خود را روی استراتژی هایی بگذارند که در تناسب با اولویت های سازمان باشد و به عبارتی متضمن رسیدن به اهداف و تحقق چشم انداز سازمان باشد.
معیارهای اولویت بندی در هر شرکت می تواند متفاوت باشند، اما معمولاً معیارهای مهم شامل هزینه، زمان، سهولت دستیابی، عوارض اجرا، اثربخشی، مقبولیت هستند. پرسشنامه بسترا طوری طراحی شده است که استراتژی ها بر اساس هریک از این معیار ها اولویت بندی می شوند. علاوه بر آن، در جدول خروجی سایت معیار هفتمی با نام "اولویت بندی کلی" وجود دارد که میانگین تمام معیار های فوق است.
نکته: اگر معیار دیگری مد نظر شما استکه در معیارهای فوق وجود ندارد، می توانید بصورت قراردادی با مشارکت کنندگان، یکی از معیارهای پیش فرض سایت را حذف کنید و معیار جایگزین خود را قرار دهید و مفهوم آنرا برای مشارکت کنندگان توضیح دهید. البته در حال حاضر امکان این تغییر در سایت وجود ندارد و باید توسط شما مدیریت شود. مثلاً به مشارکت کنندگان توضیح دهید که چون معیار الف برای ما کم اهمیت است، آن را با معیار ب جایگزین می کنیم که به معنی ....... است (حتی با اینکه همچنان در سایت آنها معیار الف را می بینید، نظرات خود را مطابق با معیار ب و توضحات نماینده می دهند)
نکته: ممکن است تعداد استراتژی ها به اندازه ای نباشد که نیاز به اولویت بندی داشته باشید. مثلا اگر در نهایت به 2 تا 4 استراتژی رسیدید. این نشان دهنده تمرکز بالای همکاران یا برجسته بودن چند عامل است که باید برای تقابل با آن فعالیت ها را متمرکز کرد. پس در این صورت، به صلاحدید خود این مرحله را انجام دهید/ندهید.
خروجی اولویت بندی به این روش، لیست استراتژی های پالایش شده است که مطابق شش معیار، اولویت بندی شده است و علاوه بر اولویت بندی کلی که به عنوان معیار هفتم توضیح داده شد، استراتژی هایی که بیشترین تکرار را در 5 اولویت اول هر معیار داشته اند نیز، به شما نمایش داده است. به فراخور اولویت های خود، شما می توانید استراتژی هایی را انتخاب و به شرکت پیشنهاد کنید که مثلا از نظر زمانبندی یا هزینه یا هر معیار دیگر، و حتی با در نظر گرفتن تمام معیار های شش گانه (اولویت بندی کلی)، اولویت بندی شده اند.
پیش نیاز ها:
- انجام مرحله ارائه پیشنهادات و پالایش آن
شیوه نامه:
- پس از انجام پیش نیاز های این تحلیل، مدیران و کارکنانی که مطالعه، دانش و بینش لازم برای تدوین استراتژی را دارند، به جلسه تدوین استراتژی دعوت کنید. (با بسترا، محدودیتی در تعداد مشارکت کنندگان نیست)
- لینک پرسشنامه را برای مشارکت کنندگان ارسال کنید یا از آنها بخواهید صفحه خود را بروزرسانی کنند
- در صورت نیاز معیارهای مهم خود برای اولویت بندی را با معیارهای سایت بطور قراردادی تعریف کنید (در سایت امکان تغییر نیست)
- به صفحه "اولویت بندی" برگردید و با کلیک روی گزینه به صفحه خروجی های تحلیل بروید.
- پس از پایان پاسخگویی، پرسشنامه را غیرفعال کنید.
سفر تدوین استراتژی به پایان رسید. اکنون لیستی از استراتژی ها در اختیار دارید که از دانش و بینش همکاران شما حاصل شده است و با معیار های مختلفی اولویت بندی شده اند.