راهنمای تهیه سیمای رقابت
معرفی:
معمولاً مقایسه بین رقبا در یک صنعت، با سهم بازار آنها انجام می شود. علاوه بر آن، میزان دسترسی به برخی عوامل که در موفقیت شرکت اثرگذار است، نیز معیاری برای مقایسه است. ماتریس سیمای رقابتی (CPM) ابزاری است که شرکت و رقبای آن را با این دو معیار مقایسه می کند و نقاط قوت و ضعف نسبی آنها را آشکار می کند. برای درک بهتر محیط و رقابت در یک صنعت خاص و همچنین مشخص شدن وضعیت نسبی شرکت، مشاوران و مدیران استراتژی اغلب از این ابزار تحلیلی استفاده می کنند تا در مراحل بعدی، شناسایی فرصت ها، تهدیدات، قوت ها و ضعف ها ساده تر باشد.
ابزار:
سیمای رقابت یا Competitive Profile Matrix
صفحه مربوطه در سایت:
صفحه " سیمای رقابت"
سطح استفاده:
این تحلیل صرفاً برای سطح کسب و کار قابل استفاده است.
زمان استفاده و کاربردها:
- ترجیحاً هر 3 تا 6 ماه
- زمانیکه تغییرات عمده ای در سهم بازار شرکت یا رقبا رخ می دهد
- هر زمان که رقبا مدعی هستند سهم بازار آنها تغییراتی داشته است
- هر زمان که شرکت یا رقبا به یکی از عوامل کلیدی موفقیت دسترسی پیدا کرده اند یا یکی از آنها را از دست داده اند
- هر گاه یک یا چند عامل کلیدی موفقیت جدید شناسایی می شود
- هرگاه یک رقیب جدید به صنعت وارد شود
مشارکت کنندگان:
توصیه می گردد در این تحلیل کلیه افراد سازمان شامل مدیران ارشد و میانی که اشراف مناسبی به مناسبات برون سازمانی دارند و رقبا را تا حد خوبی می شناسند، مشارکت داده شوند.
توضیحات:
عوامل کلیدی موفقیت،یا Critical Success Factors (CSF) حوزه هایی هستند که شرکت باید در آنها بهترین عملکرد را داشته باشد. این عوامل در هر صنعت متفاوت است و می تواند هم درون سازمانی باشد و هم برون سازمانی. به عبارتی می توان گفت که تقریباً هر رقابتی که در میان شرکت های درون یک صنعت شکل می گیرد، رقابتی است که در نهایت برای جذب این عوامل است. عوامل کلیدی موفقیت می توانند از یک صنعت به صنعت دیگر بسیار متفاوت باشند. با این حال، رایج ترین عوامل کلیدی موفقیت عبارتند از:
سرانه فروش، گستره محصولات، موفقیت در معرفی محصول جدید، سهم بازار، کیفیت محصول، جهتگیری روشن تجاری، خدمات مشتریان، وفاداری مشتریان، شهرت برند، رضایت مشتریان، موقعیت مالی، سود انباشته، حاشیه سود، گردش موجودی انبار، حفظ مشتری، سرانه درآمد، سرانه نوآوری، سرانه هزینه، هزینههای تحقیق و توسعه، پرتفوی قوی، حق اختراع در هر سال، درآمد به ازای هر محصول جدید، موفقیت عرضههای جدید، همکاریهای تجاری، قدرت عرضهکنندگان، نیروی کار ماهر، دسترسی به منابع محدود، زنجیره تامین کارآمد، ظرفیت تولید، یکپارچگی زنجیره تامین، ویژگیهای افزوده محصول، تحویل بموقع، رقابتپذیری قیمتی، حضور آنلاین، ساختار هزینه کم، مدیریت مناسب رسانههای اجتماعی، تنوع محصولات، تجربه و مهارت در تجارت الکترونیک، محصولات تکمیلی، تجربه و کفایت مدیریت، سطح یکپارچگی محصول، نوآوری در محصولات و خدمات، ترفیع موفق محصولات، فرهنگ نوآورانه، قابلیتهای برجسته بازاریابی، تولید کارآمد، قابلیتهای برجسته تبلیغات، مکانیزم تولید ناب، قابلیتهای برجسته فناوری اطلاعات، شبکه قوی تامینکنندگان، مقدار بودجه تبلیغات، شبکه توزیع کارآمد، اثربخشی توزیع فروش، طراحی محصول رضایت کارکنان، درجه یکپارچگی عمودی، برنامه و بودجهریزی اثربخش، برنامههای مسئولیت اجتماعی اثربخش، تنوع کانال های توزیع، فروش در هر محل، سلطه بر توزیعکنندگان، حمایتهای هلدینگ بالادستی
پیش نیاز ها:
- قبل از برگزاری جلسه اصلی تدوین، صفحه پروفایل شرکت بویژه بخش رقیبان را تکمیل کنید. رقیب شرکت معمولاً، شرکتی است که کمترین فاصله را از نظر سهم بازار دارد. بنابراین اگر تعداد رقبای شما زیاد است، صرفا به چند رقیبی که سهم بازار کمی کمتر یا کمی بیشتر از شما دارند اکتفا کنید.
- سهم بازار شرکت و هر رقیب را در قسمت مربوطه در صفحه "سیمای رقابت" وارد کنید.
- با تیم خبرگان یک جلسه برگزار کنید و فاکتور های کلیدی موفقیت صنعت خود را تعیین کنید. لیستی از عوامل کلیدی موفقیت رایج در سایت بطور پیش فرض آمده است. شما می توانید آنها را اصلاح کنید و عوامل مورد نظر خود را وارد کنید.
- سپس ضریب اهمیت هر فاکتور را مشخص کرده و در قسمت مربوطه درج کنید (توجه کنید که مجموع این ضرایب باید برابر با 100 باشد).
شیوه نامه:
- پس از انجام پیش نیاز های این تحلیل، مدیران و کارکنانی که مطالعه، دانش و بینش لازم برای تدوین استراتژی را دارند، به جلسه تدوین استراتژی دعوت کنید. (با بسترا، محدودیتی در تعداد مشارکت کنندگان نیست)
- لینک پرسشنامه را برای مشارکت کنندگان ارسال کنیدیا از آنها بخواهید صفحه خود را بروزرسانی کنند
- در صورت نیاز توضیحاتی مطابق این راهنما یا بر اساس دانش و تحقیقات خود در مورد اهمیت این تحلیل به مشارکت کنندگان ارائه دهید.
- به صفحه "سیمای رقابت " برگردید و با کلیک روی گزینه به صفحه خروجی های تحلیل بروید.
- می توانید در زمان تکمیل پرسشنامه ها توسط مشارکت کنندگان، صفحه نتایج را بروزرسانی کنید و تعداد مشارکت کنندگان و آخرین وضعیت نتایج را مشاهده کنید.
- پس از پایان پاسخگویی، پرسشنامه را غیرفعال کنید.
اکنون بومی در اختیار دارید که در یک نگاه امکان مقایسه جایگاه شرکت را از نظر دسترسی به عوامل کلیدی موفقیت و سهم بازار به شما می دهد. در مراحل بعدی این نمودار را برای شناسایی فرصت ها و تهدید ها مجدداً در اختیار مشارکت کنندگان قرار دهید.